Brev till Bilsportförbundet.

Till Svenska Bilsportförbundets styrelse.

 

Vi i förarföreningen för svensk Crosskart anser att vi måste skriva till er.

Vad händer i Crosskartens värld?

Vi upplever det som att många förare fått nog nu.

Vi hoppas att ni läser hela detta brev.

Vi börjar med regelverken.

Att släppa nya regelverk bara några veckor innan första SM tävlingen går av stapeln är inte ok.

Alldeles för sent, förare har redan skruvat ihop sina crosskartar och börjat träna.

 

Tekniska regler för vanlig Crosskart:  Döm om förvåning när man kan läsa på Facebook att nu kan man köpa det nya däcket för Crosskart långt innan det tekniska reglerna har kommit ut.

När detta kom ut på Facebook så blev vissa i förarföreningen ned ringda av arga förare.

Ingen som ringde hade en aning om detta dessutom var det ingen som vill tillföra ett nytt däck.

Det är bra som det är med enhetsdäck, lika för alla. Vi har åkt på enhetsdäck sedan 1985.

Hur är det möjligt?

Alltså är det någon eller några tekniker som gett insiderinformation till en däckhandlare långt före innan reglerna kommit ut.

Det betyder också att alla de övriga däckhandlare som redan beställt hem de övriga däcken som vi åkt på sedan 2010 inte kunnat få samma möjligheter.

Det strider emot konkurrensverkets regler. 

Dessutom så måste handlarna betala alla däck som beställts i förskott.

Vad betyder detta för Crosskarten?

 Jo nu börjar hysterin vilket däck ska man åka på idag?

 Och en fördyrning då man nu måste ha fler däck med sig.

  Även begagnade marknader av gamla däcken dyker.

Det sägs att nya däcket inte är bättre en det gamla, varför ska man tillföra ett däck till i så fall.

Tilläggas om detta är att alla NEZ länder också åker på de gamla däcken.

Dessutom så ska alla förändringar i regelverken vara röd markerade och det är inte det nya däcket.

Då kan man undra finns det fler förändringar som inte är rödmarkerade.

Det var samma sak inför 2020 det som var röd markerat där var inför 2019.

 

SM Reglementet: När man läser SM reglerna inför 2021 som legat ute en stund så står det där att man hänvisar till tekniska regler 2020.

Därför trodde förarna att det inte blev några förändringar inför 2021 utan man låste 2020 regelverk yttligare 1 år nu när det blev så sent.

Vad gäller?

Crosskart Xtreme junior:

Denna klass är inte så stor i Sverige utan man kanske måste ta hjälp av övriga NEZ länders förare så dom kan komma till Sverige och tävla.

Men nu skiljer Sveriges regelverk med NEZ regelverket.

Några har färdiga crosskartar redan och byggt dessa enligt NEZ regelverk.

I Nez får man bara ha 1 vägs stötdämpare och tävla på enhetsdäck Maxxis. Detta för att hålla kostnaden nere.

När nu svenska reglerna kom ut så är det 3 vägs stötdämpare och man får åka på alla däck som stora klasserna åker på.

Detta gynnar inte Sverige.

 

 

Vad vill vi med detta?

Först så måste det göras en ordentlig utredning hur det har gått till med införande av nya däcket och varför.

Det som skett med förhandsinformation till en däcks handlare är så allvarligt att de tekniker som gjort sig skyldig till detta måste avsättas.

Vi vill också att tekniska regler både i vanlig Crosskart och i Xtreme dras tillbaka och att man kör på ett förlängt 2020 regelverk, för en vidare diskussion under 2021.

Gör om tekniska regler för Xtreme junior så det blir samma som Nez reglerna så ett förenklande tävlande länder emellan kan ske.

Detta brev är skrivet på styrelsemötet i svensk Crosskart 11/4–21